صفحة 4 من 45 الأولىالأولى 1234567814 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 447
    طالب جديد

حالة الإتصال : خوخه1 غير متواجد حالياً
    خوخه1 غير متواجد حالياً

مساء الخير
    انا سنه ثانيه بجامعة الملك سعود قسم دراسات اجتماعيه وراح احول بجامعه حكوميه او اهليه بس بالأسكندريه
    هل بيعاملوني مثل الطالب المستجد وهل فيه معادله
    علمأ بأن معدلي 4

طالب جديد

حالة الإتصال : همس2222 غير متواجد حالياً
    همس2222 غير متواجد حالياً

طيب انا حابة اسال لو اني درست اول ترم ماستر فيزياء على حساب الحكومة بعثة يعني وحبيت الترم الثاني ابدل لقسم ادارة هل يمكن ذلك وماهي الاجراءات اللازمة لذلك

طالب جديد

حالة الإتصال : خوخه1 غير متواجد حالياً
    خوخه1 غير متواجد حالياً

اهليين
    انا بجامعة الملك سعود قسم الدراسات الاجتماعيه سنه ثانيه وراح احول بجامعه مصريه
    هل يعاملوني مثل الطالب المستجد
    علمأ بان معدلي ثلاثه ونص

طالب مجتهد

حالة الإتصال : medozk غير متواجد حالياً
    medozk غير متواجد حالياً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همس2222 مشاهدة المشاركة
    طيب انا حابة اسال لو اني درست اول ترم ماستر فيزياء على حساب الحكومة بعثة يعني وحبيت الترم الثاني ابدل لقسم ادارة هل يمكن ذلك وماهي الاجراءات اللازمة لذلك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خوخه1 مشاهدة المشاركة
    اهليين
    انا بجامعة الملك سعود قسم الدراسات الاجتماعيه سنه ثانيه وراح احول بجامعه مصريه
    هل يعاملوني مثل الطالب المستجد
    علمأ بان معدلي ثلاثه ونص
    الاخت همس ماستر فيزياء يعنى كليه العلوم و ماستر اداره يعنى كليه التجاره ليه تضيعى على نفسك تيرم كامل و تعيدى كل الاجراءات من جديد لقبولك ماستر تانى ..فشوفى ايهم اقرب اليكى و توكل على الله و ادرسيه
    ثانيا التسجيل بيكون مره واحده فى السنه اغسطس يعنى مش راح يكون تيرم اللى راح تصيعيه

الاخت خوخه ان شاء الله راح يعادلولك المواد وفقا للشروط الاكاديمية لمجلس الكليه ولمعدلك فى المواد التى سوف يتم معادلتها يعنى مش اقل من جيد معدل الماده التى يتم معادلتها على ما اذكر ان لم يكن جيد جدا... ان شاء الله بالتوفيق

طالب جديد

حالة الإتصال : Ry2n غير متواجد حالياً
    Ry2n غير متواجد حالياً

ما تقصر يا وحش وان شاء الله نخدمكـ في الآفرآح <<<<<<<< ياربــــ

أحبتي اناا دحين ملفي في يدي طبعاا ملف الثنوي وجايبـ معدل 96% والقدرات 82% والتحصيلي 80%

نفسيااا الدراسه هنااا ما هضمتهاا دخلت الترم الآول جامعة الملك عبدالعزيز ودحين سحبت لآنو جآمعه فاشله

ففكرت آطلع مصر ادرس إدراة أعمال تخصص محاسبة

بصرآحه ما اعرف شيء عن الجامعات في مصر لكن بحثت عن الجامعات لقيت جامعة فاروس حلوه ومنآسبة وفيه جامعة ثانية اسمها عين شمس

آباا اعرف ايت افضل ليااا ومتى حيكون التسجيل

وبعد كداا حتجي الآسئلة الباقيه <<<<<< صررريح الولد :d

والتسجيل أنا اروح للجامعة في مصر ولا عن طريق النت

شآكر لكم اهتماامكـ وبصراحه ما شدني للإشتراكـ في هدا الصرح الشامخ إلا الإهتماامـ

طالب مجتهد

medozk غير متواجد حالياً

ما شاء الله 96% المفروض تدخل طب نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    المهم. لو هتسجل اداره اعمال محاسبه
    امامك الجامعات الحكوميه
    القاهره
    عين شمس
    الاسكندريه
    بس يكون قسم اللغة الانجليزيه
    اما الجامعات الاهليه
    الجامعة الامريكيه
    الجامعة الالمانيه
    الجامعة العربيه المفتوحه
    الاكاديميه العربيه للعلوم والتكنولوجيا
    الجامعة البريطانيه
    الجامعة الفرنسيه
    التقديم مباشره فى الجامعة
    وبالتوفيق ان شاء الله.. والمحاسبه مجالها كتير حلو .. انا بحضر الزماله الامريكيه فى المحاسبه لو محتاج اى شئ انا تحت امرك و عقبال الدكتوراه ان شاء الله

طالب جديد

Ry2n غير متواجد حالياً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medozk مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله 96% المفروض تدخل طب نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

وانا صغير كونت احلم بالطب لكن بصراحه سوق العمل مكتفي بالطب والهندسه لا يقولوا الآعضاء كلام فاضي لو والله من جد الناس دحين الكترونيات حاسب وادارة اعمال

المهم. لو هتسجل اداره اعمال محاسبه
    امامك الجامعات الحكوميه
    القاهره
    عين شمس
    الاسكندريه
    بس يكون قسم اللغة الانجليزيه
    اما الجامعات الاهليه
    الجامعة الامريكيه
    الجامعة الالمانيه
    الجامعة العربيه المفتوحه

بالنسبة للجامعة العربية هل هيا معتمدة من وزارة التعليم العالي السعودي وياليت مزيد من المعلومات عنهاا يعني نظام الدراسه واسعار الرسوم كم وهل بالترم ولا بالسنه
    عارف انك منتى فاضي بس اتمنى انكـ تساعدني لآنو ما عندي اي حد في مصر

الاكاديميه العربيه للعلوم والتكنولوجيا
    الجامعة البريطانيه
    الجامعة الفرنسيه
    التقديم مباشره فى الجامعة

يعني اروح لهم الجامعه واوراقي كامله طبعاااا صح؟؟

وبالتوفيق ان شاء الله.. والمحاسبه مجالها كتير حلو .. انا بحضر الزماله الامريكيه فى المحاسبه لو محتاج اى شئ انا تحت امرك و عقبال الدكتوراه ان شاء الله

ما شاء الله تبارك الله ربي يوفقكـ وتآخد الزمالة وان شاء الله الحقكـ
    بس خليني اول الحق اتسجل في الجامعه :
    )

في النهاية ما اقدر اقول الإ الله يوفقكـ ويديكـ على قد نياتكـ ياربــ

طالب مجتهد

medozk غير متواجد حالياً

جزاك الله خيرا على دعائك وعلى رسالتك الطيبه
    اولا بالنسبه للطب و الهندسه.. اهم شئ انك تكون حابب المجال اللى راح تدرسه واللى ان شاء الله عزوجل راح يكون مفتاحك للتميز بالرغم من الالاف اللى فى كليات الطب والهندسه او حتى الاداره
    اما الجامعة العربيه فانا خريجها وهى معترف بها فى مصر و معادله للشهادات الحكوميه ده غير الشهاده البريطانيه اللى راح بتأخذها بجانب العربيه و لها فروع فى السعوديه و معترف بها
    اما عن الاسعار فهى حوالى 4000 الاف جنيه مصرى فى التيرم شامل الكتب و الماتيريالز الدراسيه من سيديهات و شرائط فيديو وغيرها
    والتقديم مباشره فى الجامعة تروح معاك كل ورقك كامل و صور ليك شخصيه وتتوجه للجامعة مباشره ..شئون الطلاب وتسجل على طول و تدخل امتحان تحديد المستوى فى اللغتين العربيه والانجليزيه
    وعلى فكره ممكن تلحق التسجيل ان شاء الله دلوقتى
    ولو محتاج اى شئ ان شاء الله انا فى الخدمه ولا تقل ما عنك احد فى مصر.. اخوك موجود ان شاء الله
    بالتوفيق اخى الكريم

طالب جديد

Ry2n غير متواجد حالياً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medozk مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا على دعائك وعلى رسالتك الطيبه
    اولا بالنسبه للطب و الهندسه.. اهم شئ انك تكون حابب المجال اللى راح تدرسه واللى ان شاء الله عزوجل راح يكون مفتاحك للتميز بالرغم من الالاف اللى فى كليات الطب والهندسه او حتى الاداره
    اما الجامعة العربيه فانا خريجها وهى معترف بها فى مصر و معادله للشهادات الحكوميه ده غير الشهاده البريطانيه اللى راح بتأخذها بجانب العربيه و لها فروع فى السعوديه و معترف بها
    اما عن الاسعار فهى حوالى 4000 الاف جنيه مصرى فى التيرم شامل الكتب و الماتيريالز الدراسيه من سيديهات و شرائط فيديو وغيرها
    والتقديم مباشره فى الجامعة تروح معاك كل ورقك كامل و صور ليك شخصيه وتتوجه للجامعة مباشره ..شئون الطلاب وتسجل على طول و تدخل امتحان تحديد المستوى فى اللغتين العربيه والانجليزيه
    وعلى فكره ممكن تلحق التسجيل ان شاء الله دلوقتى
    ولو محتاج اى شئ ان شاء الله انا فى الخدمه ولا تقل ما عنك احد فى مصر.. اخوك موجود ان شاء الله
    بالتوفيق اخى الكريم
    فرحتني والله من قولت انو معتمدهـ شيء حلو
    شهاده بريطانيه مختومة ومعترف فيهاا ؟؟
    والأسعار جدا منآسبه
    بالنسبة للتقديم الآن للأسف لا استطيع بسبب الوالده تعبانه فصعب اسافر
    فالآفضل من بداية الترم القادم أنا جالس اسأل عن الجامعات عشان ارتاح وقت التقديم ومايكون شيء ناقصني
    ربي يخليك بس لو مافيهاا تعب ممكن اعرف الطلبات وياليت تفهمني هياا لآني دخلت ع موقع الجامعه وحسيت بشوية غموض

اذا حتعبكـ معاياا قلي ولا تستحي احناا مثل الآخوان

طالب مجتهد

medozk غير متواجد حالياً

شفاها الله وعفاها واطال عمرها امين
    نعم شهاده بريطانيه معترف بها ومعتمده من اكبر جامعات بريطانيا.. وهى الجامعة البريطانيه المفتوحه
    لان الجامعة العربيه شريكه البريطانيه فى تطبيق مناهج البريطانيه والكتب وطرق التقييم و الامتحانات تتم تحت المراقبه والمراجعة البريطانيه وعلى هذا الاساس يتم اعطائك الشهاده البريطانيه
    وبدلا من ان تضيع تيرم كامل ممكن تسجل فى الجامعة فرع الرياض او اى فرع اخر فى السعوديه قريب منك مثل فرع جده او المدينه او الحائل او الدمام او الاحساء وبعد تيرم تحول الى فرع مصر وتكمل حتى يكون عندك فكره عن نظام العربيه والمناهج والدراسه ولو حبيت تكمل فيها فرع مصر او فى اى جامعة اخرى ويتم معادلتك بس لا تضيع من عمرك 6 اشهر كامله لكى تتخرج سريعا
    وراح اساعدك فى اى شئ فى مجال المحاسبه ان شاء الله.. وبصراحه اه انت تعبتنى كتيرررررنقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    Documents Required:
    الاوراق المطلوبه
    شهاده الثانويه العامه
    شهاده الميلاد
    صوره جواز السفر
    6 صور شخصيه
    After filling the application form, you need to enclose the following documents:
    ▪ Original of high school education certificate. Accepted certificates are:
    ● Thanaweya Amma all sections, with a minimum of 50%.
    ● Azhar high school certificate, with a minimum of 50%.
    ● Commerce diploma, with a minimum of 50%.
    ● American Diploma 8 subjects & SAT 1.
    ● IGCSE 8 subjects minimum C.
    ● Any high school certificate has the possibility of being accepted pending approval from the ministry.
    ● The above certificates are accepted with no conditions if obtained more than 5 years ago.
    ● If the certificate is obtained less than 5 years ago, students with the Egyptian nationality and Thanaweya Amma certificate must enclose proof of enrollment from another university.
    ▪ Original or official copy of birth certificate.
    ▪ 6 photos of the applicant (4 * 6).
    ▪ A photocopy of personal ID card for Egyptians.
    ▪ 5 photocopies of non-Egyptians' passports.
    ▪ Army recruitment papers for male Egyptian students:
    ● If the student's age is below 18, please bring the 2 Gond form.
    ● If the student's age is between 18 and 22, please bring the 2 Gond and 6 Gond forms.
    ● If the student's age is above 22, please bring the original final recruitment status document.
    ● If 5 years have passed since the student obtained his high school diploma, please bring the original final recruitment status document.
    ▪ Application fees are $40 or approximately LE 225.
    ده بالنسبه لمصر.. ولاحظ ان فيه بعض الاوراق المطلوبه للمصريين فقط انت مش مطالب بها مثل اوراق من التجنيد و هكذا
    وهذا موقع الجامعة فى المملكه
    Arab Open University

صفحة 4 من 45 الأولىالأولى 1234567814 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع