النتائج 1 إلى 8 من 8
    طالب جديد
    الصورة الرمزية lover pharaon

حالة الإتصال : lover pharaon غير متواجد حالياً
    lover pharaon غير متواجد حالياً

Lightbulb عام لكل المسلمين العرب..والف خط على العرب

عام لكل المسلمين العرب..والف خط على العرب

السلام عليكم اشقائلى العرب

فى البداية قبل ماابدا كلامى نحب بس نطمن على مرارة اخى صاحب السمو وندعي له بالشفاء العاجل..

انا قرات الموضوع الرائع اللى كتبه صاحب السمو وحبيت ارد عليه بس فضلت انى ارد عليه فى صفحة منفصلة
    ولفت نظرى دقته فى التعبير وهو بيقول ان المنتدى للسعوديين فقط..لكن اعتقد على حد معلوماتى ان اى منتدى فى الدنيا لايقتصر على جنسية معينة للاعضاء..ولكن يشترط سلوك الاعضاء..والا كان اتكتب فى شروط العضوية او تحت العنوان بين اقواس
    (ممنوع الاقتراب او التصوير لغير السعوديين)

اما بالنسبة لتعليله لعدم رغبته فى وجود مصريين ..انه مش عارف يتكلم براحته ومفيش خصوصية
    اولا اخى صاحب السمو طالما كتبت موضوع على النت فبديهى جدا ان الموضوع منشور ادام العالم كله مش المصريين بس لان النت والخصوصية كلمتين متضادتين
    ثانيا راحة ايه اللى مش عارفين تتكلمو بيها؟
    لما اخى الغربة محلى ينشر صور مضحكة عن بعض الاوضاع السيئة فى مصر(الحاج زبالة وعبده تلوث)هل دى مش حرية؟
    على فكرة انا مش زعلانة من الصور دى اطلاقا..بالعكس اول مرة شفتها اضحكتنى جدا وعندى اكتر منها وبنشرها برده..لان ده واقع فى مصر فعلا.وكمان اللى مصور الصور دى يقصد الضحك والمزاح مش اكتر..وزعلت من رد اخى خوخ المصرى لما رد باسلوب مش كويس على صاحب الغربة..لاننا مش فى حرب مين احسن فيها مصر ولا السعودية

لما اخى سند نشر موضوع لحم الحمير اللى فى مصر..دى تعتبر مش حرية؟
    لا حقه برده لانها برده حقيقة ونشرت فى الجرايد..وقريت التعليقات على الموضوع بمنتهى الحرية كل واحد كاتب رايه
    رغم ان النصب فى انواع اللحوم ده فى مصر بس لا فى اماكن كتير
    لان دى مشكلة ترجع لعدم الضمير عند بعض الاشخاص وليس الشعوب

لمااتكتب عن المصريين اللى يجمعهم جمعية النصب والاستغلال..دى مش حرية
    كل ده ومش عارفين تتكلمو بحرية؟

لما الاخت رتوش توجهلى اهانة انا وسمر من غير سبب دى مش حرية؟
    فيه ناس فى المنتدى شغلها الشاغل انها تهاجم الناسوتجرح مشاعرهم وبس..انما انها تشارك بموضوع لا
    طبيعى ان فيه اشخاص دايما تحب انها تلفت النظر ليها..بس اعتقد انك تلفت نظرك بزوقك وادبك ولباقتك فى الكلام افضل بكتير من لفت النظر عن طريق الاهانة والتجريح فى الناس..احنا مش مسئولين اننا نتحمل نتائج قصص حب فاشلة

اكيد من حق كم انكم تشاركو بالمواضيع اللى تجبوها زى برده من حق اى شخص يشارك في المنتدى

ليه بنعمل فى بعض كده احنا العرب؟
    ليه بنكره بعض ونحاول نزود الفجوة والحساسيات بينا؟
    ليه نشمت بينا الاعداء ونعطيهم الفرصة انهم يوقعو بينا؟
    ليه بنزعل من قاعدة التعميم لما الغرب يقولو العرب ارهابيين واحنا اول ناس بنستخدم القاعدة دى ونقول على المصريين استغلاليين؟
    ليه نظلم شعب علشان فئة بلا ضمير بتسىء لسمعته؟
    ليه بدل مانقسم الاشخاص ده مصرى نضطهده وده سعودى نكرمه..ليه مانقولش دا شخص محترم نحترمه ودا شخص همجى نهاجمه؟

ليه بندور على الكره قبل الحب..علشان شخص سىء يبقى المجتمع سىء؟

لو انا بمشى بنفس المبدا كنت قولت على الشعب السعودى مش مضياف لما اتوجه ليا اهانة من احد الاشخاص
    بالعكس انا علشان انسانة طيبة وعسولة اتحمل اى كلام منه وعمرى مازعل ولا اغلط فيه
    ومش علشانها وبس ..علشان كل شخصية عسولة فى المنتدى وكل انسان سعودى مضياف

اللى منهم مشعل(وتحيته للشعب المصرى) وسند وجاسم وصمت الروح زى ماقال(هذا من اصالة وذوق وكرم أصل الشعب السعودي)وحفيد النبى
    وعبد الله (محامى المصريين)وزهراء وفاطمة وورقة شجر ..وغيرهم وغيرهم من الشخصيات اللى الواحد ينحنى لها احتراما

فى النهاية احنا كلنا اخوة واهلا بيكم فى مصر حتى لو زعلتكم فى حاجة فانتو برده على راسنا من فوق
    ونورتو مصر..بنحبكم برده ومش عاوزينكو تسيبونا ابدا

مع تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة lover pharaon ; 04-16-2008 الساعة 04:54 AM
    انا امراة لا انحنى لكى التقط ما سقط من عينى

طالب مجتهد

الصورة الرمزية زياد العنزي

حالة الإتصال : زياد العنزي غير متواجد حالياً
    زياد العنزي غير متواجد حالياً

صباح الخير أختي العزيزة

انا لن اتدخل في هذا الموضوع لأنه بوجهة نظري الشخصية أخذ أبعاد ليس لها داعي أبدا

وقد يكون سبب في نشر الكراهية والحقد بيننا كأخوان وعرب مسلمين.

لكن سأعلق على نقطة في حديثك:

ما موضوع لحم الكلاب بشمال السعودية؟؟؟؟

انا من شمال السعودية ولم اسمع في حياتي هذا الشيء .
    ولو كانت حادثة نادرة وسمعتي بها وكانت حقيقة فلا يحق لكي ان تعممي بهذا الشكل يعني اللي يقرأ كلامك يفهم انه لحم الكلاب متفشي في شمال السعودية.

بدون زعل واكرر بدون زعل

موضوع النصب في اللحوم كان منتشر منذ فترة ليست بالقصيرة في مصر ثم هدأ الامر قليلا

والآن ومن خلال كم سنة قريبة عاد هذا الامر مجددا ينتشر. واتوقع الصحف والجرائد مليئة بهذه الاخبار

ولعل الحادثة الشهيرة قبل شهور بسيطة هنا في المنصورة خير دليل على ذلك حوالي 30 شخص تسمموا بسبب ذلك.

واتتمنى منك ان تكوني قد قرأتي احد المشاركات في ساحة طلاب مصر عن موضوع ( كيف تحول لحم التيس إلى جاموس!!!) هذه حدثت في اشهر مطعم في مصر خاص بالاكلات الخليجية عندما تقدم طالب بطلب عمل صينية وعليها تيس كامل ليقدمها إلى ضيوف اتوا من السعودية واثناء تناول العشاء تفاجأوا بأن اللحم لي تيس بل لحم ( جاموس)) فهل هذا يعد نصب أم مااااذا؟؟
    ولكي مني وافر التحية والتقدير

[frame="1 80"][align=center]قالوا شمالي؟ قلت جدي شمالي.......
    وين ما رحنا لنا العز مركوز
    حنا سلاطين العرب يا حلالي.........
    شوف الجزيرة كل حكامها عنوز[/align]
    [/frame]

طالب جديد

صباح النور اخى زياد
    الاول احب اشكرك على مرورك الكريم..واهلا بك وبكل اهل الشمال
    موضوع اللحوم بتاع شمال السعودية ده خبر انا قراته من فترة وقولت مش هعلق عليه لان حوادث الغش دى ممكن تحصل فى مكان وعمرها ماتنسب لشعب معين ده خبر انا قراته ممكن يكون صح وممكن يكون غلط علشان كده مش هعلق عليه..انما بالنسبة لمصر فعلا الخبر صحيح نتيجة لافعال ناس معندهاش ضمير للاسف ان الناس دى بتسىء لينا
    انا لم اقصد التعميم بالمرة وانا عمرى ما ازعل من وجهات النظر اللى بيكون الهدف من وراها الافادة
    اشكرك على وجهة نظروعلى تصحيح المعلومة ليا
    كمان انت نسيت ان اللى يخص الشمال يخصنا..السعودية كلها احتلال مصرى ههههههه
    عموما اشكرك مرة ثانية اخى الفاضل

طالب جديد

حالة الإتصال : مشعل الحربي غير متواجد حالياً
    مشعل الحربي غير متواجد حالياً

اختي الفاضله lover pharaon

اوافقك الرأي بشدة واعتقد ان الساحة يجب ان تكون ملتقى للجميع . واعتقد اننا اولا مسلمين ثم نحن عرب وتجمعنا روابط الدين والاخوة والعروبة ونحن نتشرف بالدراسة على ارض الكنانة مصر العريقة
    فاهلا بك وبالجميع بساحتنا

طالب جديد

اخى العزيز مشعل
    انا مش هقولك اد ايه انا سعيدة بكلامك ده..بس اكيد الكلام ده مش غريب على شخصية محترمة واصيلة ومتفتحة زى شخصيتك مشعل..واكيد لو اخترنا شخصية تمثل الشعب السعودى بطيبته وكرمه و اصله وزوقه هتكون انت مشعل الشخصية دى...
    وبالنسبة للحرية من حق كل السعوديين كتابة اى موضوعات سواء فيها نقد للمصريين اولا..والمفروض علينا طالما دخلنا المنتدى اننا نقبل الموضوعات سواء اعجبتنا او لا..وممنوع اى انتقادات خارجة للمواضيع مننا(يعنى من الاخر نقعد بادبنا)
    كدا تكون الحرية
    احنا اكيد اللى لينا عظيم الشرف انكم تكونو عندنا ونتشرف بمعرفة شخصيات عسولة زيك يا مشعل

طالب جديد
    الصورة الرمزية صاحب السمو..الفيصل

حالة الإتصال : صاحب السمو..الفيصل غير متواجد حالياً
    صاحب السمو..الفيصل غير متواجد حالياً

اووووول شي السسلآآآآآآآآآآآآم
    لاني مو داخل على يهوووووووود
    وثانية كيف الحااااااااااال؟؟!!
    عسى طيبن والله عساك دووووووووم على القوة *_*

وبعد الخربطة والكلام الفاضي..
    اول تعليق: هذا الموضع كان رد لموضوع انا كاتبه والمشكلة العويصه
    ان موضوعي كان يحمل اسم او عنوان يقول:
    خاص للطلبة والطالبات السعوووووودين وثلاث خطوط على كلمة سعووووووودين ومع هذااااااا كله ترد علي على موضوعي وتبين لي بالعربي الفصيح وتقول: أنا قريت الموضوع ويجرح ومااعرف ايش وخربطة وزمبقة وكلااااااااام يووووووووه مايخلص
    والموضوع مخصص
    انا ابي ارد على اللي قال اذا تبي ساحه خاصه فراح نسوي لك
    هذا الموضوع وماسلمنا وشلون الساحه
    ياعمي ترى ناس الحيا عندها يضرب
    لاااااااااه وبعد البيت بيت ابونا والقوم حاربونا تقول لي تكلم باادب وتعلم الاخلااااااق
    يووووووووووووووووووووه **********
    اقوووووووووووووول قومي بس قومي
    يعني كل اللي قلته والطردة وبقوات عين وماطلعتي لاه وتبي تسوي فيها المظلوووووومة
    وكاتبه انا ماراح ازعل من السعودين لو وش مايسووووون واهلا فيكم بمصر وخربطة
    يااخي لو ********************
    الا جاية تبي تسويني الغلطان
    اقول ترى هالحكي مو على الفيصل يبااااا

دى مش حرية
    كل ده ومش عارفين تتكلمو بحرية؟
    ومن قال ان حنا بالاصل قلنا شي ترى كلها خمبقة الحكي اللي ابي اقوله للحين ماقلته ياحلووووة

اعتقد انك تلفت نظرك بزوقك وادبك ولباقتك فى الكلام افضل بكتير من لفت النظر عن طريق الاهانة والتجريح فى الناس..احنا مش مسئولين اننا نتحمل نتائج قصص حب فاشلة
    ومن تكوني تبي تعلمين الناس الذووووووووق ووش دخل سالفة قصة حب فاشله؟!!!!

ولاتفتكري ان لمن يكون موضعي منتقد من الجميع يعني ان الموضوع مرفووووووووض بس تراهم مني وفيني وانا اعرف ان الشي ذا والمهاجمه هذي مجرد مجااااااااااااامله مراعاة لشعور ومشاعر المكسورررررين!!!!

وسوري على الاطاله وانا ارد بالموضوع نفسه مااخاااااااااااف لان لي الحق اني ارد بأي بقعه لان البيت بيتنااااااااااااا

ولك احلى تحية معطرة بزهر وعووووود وبخووووووور
    من صاحب السمو.. الفيصل
    وصحيح قوية تعلمين صاحب السمو الفيصل الاخلاق افهمي اسمه اول ترى قويه ******ههههههههههههه

التعديل الأخير تم بواسطة مؤيد البنيان ; 04-17-2008 الساعة 01:13 AM سبب آخر: الرجاء الالتزام بأداب الحوار

طالب جديد

اخي صاحب السمو - الفيصل

اعتقد ان ردودك كلها مع خالص احترامي لاتدل على شخصية جيدة وفيها من التطاول والتعدي والتجاوز الشيء الكثير .... اعتقد ان وجود اخوان واخوات مصريين معنا بالمنتدى يضيف له وهم محل ترحيب هنا . وبالنسبة لانتقاد موضوعك من الاعضاء فليس سببه مراعاة ذوو المشاعر المكسورة . لانه اولا ليس بيننا من مشاعره مكسورة فكلنا مسلمون وعرب اقوياء واعزاء بل كان سببه مايثيره موضوعك من عداوات وحساسيات مالها داعي
    ارجو ان تحترم الاخرين بردودك وانا شخصيا اعتذر باسمي عن كل من تم الاساءة لهم من اخواننا المصريين وبالاخص lover المتميزة بموضوعاتها

ووشكرا

طالب جديد

الموضوع اغلق للتجاوزات وعدم وجود احترام في الحوار